Αρχική | Ιστολόγια | Το ιστολόγιο του/της aphro

Το Bullying στην Ελλάδα.

image

Γράφω με αφορμή, τα άρθρα άλλων συναδέλφων εκπαιδευτικών, για τον σχολικό εκφοβισμό. Μετά από αρκετό προβληματισμό και ενδελεχή έρευνα κατάφερα να συλλέξω πληροφορίες για το άρθρο αυτό. Ας σημειωθεί πως είναι πενιχρή η βιβλιογραφία, για το εν λόγω φαινόμενο στην Ελλάδα.  Προσπάθειες να περιστείλουν το φαινόμενο, έγιναν με την εισαγωγή του άρθρου  312 του Ποινικού Κώδικα. O τίτλος του αντικαθίσταται ως εξής: ‘’Άρθρο  312. Πρόκληση βλάβης με συνεχή σκληρή συμπεριφορά. Αν  δεν  συντρέχει  περίπτωση  βαρύτερης  αξιόποινης   πράξης,  τιμωρείται  με  φυλάκιση όποιος με συνεχή  σκληρή συμπεριφορά προξενεί σε τρίτον σωματική κάκωση  ή άλλη βλάβη της σωματικής  ή ψυχικής  υγείας. Αν το θύμα δεν συμπλήρωσε ακόμη το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας του  ή  δεν  μπορεί να υπερασπίσει τον εαυτό του και ο δράστης το έχει  στην επιμέλεια ή στην προστασία του ή ανήκει στο σπίτι  του  δράστη  ή  έχει μαζί του σχέση εργασίας ή υπηρεσίας ή που του το έχει αφήσει στην  εξουσία  του  ο  υπόχρεος για την επιμέλειά του επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. Με την ίδια ποινή τιμωρείται όποιος με κακόβουλη  παραμέληση των υποχρεώσεών του προς τα προαναφερόμενα πρόσωπα  γίνεται  αιτία να πάθουν σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής τους υγείας.’’

Συνεπώς, ποινικοποιείται η κακομεταχείριση (αγγλιστί θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και bullying ) πόσο μάλλον η σωματική βλάβη άλλου προσώπου. Ο νομοθέτης αναφέρει ρητά εντός του άρθρου, την περίπτωση παιδιού που κακομεταχειρίζεται, αλλά δεν αναφέρει εντός ξεκάθαρα, αν η κακομεταχείριση προκύπτει από συνομηλίκους.

Αν απομακρυνθεί κανείς από την νομική τοποθέτηση, πρόκειται για ένα φαινόμενο που μας ενδιαφέρει όλους, εκπαιδευτικούς, μαθητές και άτομα της κοινωνίας.

Ο εκφοβισμός είναι μια μορφή κακοποίησης και όπως ορίζεται από εκπαιδευτικούς ψυχολόγους, και αυτή περιλαμβάνει περιοδικά επαναλαμβανόμενες πράξεις που έχουν σκοπό την επιβολή ενός ατόμου ή μιας ομάδας πάνω σε ένα άλλο άτομο ή ομάδα ατόμων.

Ο εκφοβισμός στηρίζεται στην «ανισορροπία δυνάμεων». Η εν λόγω ανισορροπία μπορεί να είναι κοινωνική ή και σωματική.

Η κακοποίησης είναι τριών ειδών – συναισθηματική, λεκτική και σωματική. Συνήθως, πρόκειται για ανεπαίσθητες μεθόδους εξαναγκασμού, όπως η ψυχολογική χειραγώγηση.

Το Χαμόγελο του παιδιού αναφέρει πως οι κλήσεις στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056 καθημερινά αυξάνονται σε σχέση με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές ζητούν συμβουλές για να διαχειριστούν τέτοια φαινόμενα. Η απόκτηση γνώσης είναι το πρώτο και βασικό βήμα που πρέπει να γίνει για να μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Ο σχολικός εκφοβισμός λοιπόν δεν είναι μια διαμάχη, σύγκρουση μεταξύ δυο μαθητών ή μαθητριών, δεν είναι το πείραγμα, το αστείο προς κάποιον συμμαθητή που δεν έχουν συνέχεια και δεν επηρεάζουν την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι πιο σύνθετο φαινόμενο και ξεχωρίζει από το πείραγμα και τον τσακωμό. Ξεχωρίζει για την ένταση του, τη διάρκεια του, την ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και τη συναισθηματική επίδραση που αφήνει.

Γενικά ο σχολικός εκφοβισμός  περιλαμβάνει :

-          Χτυπήματα

-          Απειλές, εκβιασμό, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία , διάδοση φημών

Εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και

-          σχολικές  δραστηριότητες,

-          Σεξουαλική παρενόχληση

-          Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού που βιώνει εκφοβισμό

-          Ηλεκτρονικό bullying / cyber bullying. Το cyber bullying είναι ο εκφοβισμός που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά που βιώνουν εκφοβισμό δεν το λένε σε κανένα γιατί:

-           Ντρέπονται

-           Η ντροπή είναι ένα συναίσθημα που ακολουθεί τον σχολικό εκφοβισμό καθώς τα παιδιά νοιώθουν ότι όλοι γελάνε μαζί τους

-          Φοβούνται

-          Τα παιδιά θεωρούν ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι και φοβούνται ότι ο οποιοσδήποτε χειρισμός θα θυμώσει το παιδί ή τα παιδιά που το εκφοβίζουν και τα πράγματα θα χειροτερεύσουν

-          Νοιώθουν ότι φταίνε

 Η σκέψη των παιδιών είναι ενοχική και ιδιαίτερα σε καταστάσεις βίας. Θεωρούν ότι εκείνα φταίνε, ότι εκείνα προκάλεσαν αυτή την κατάσταση. Σκέφτονται ότι θα  απογοητεύσουν / στενοχωρήσουν τους γονείς τους.  Όλα τα παιδιά αποζητούν την αγάπη και τον θαυμασμό των γονιών τους. Θεωρούν λοιπόν ότι αν μάθουν οι γονείς τους αυτό που συμβαίνει θα απογοητευτούν και θα στενοχωρηθούν.

Γι’ αυτό οι γονείς θα πρέπει:

 Να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά του παιδιού τους. Οποιαδήποτε ξαφνική και χωρίς εμφανή αιτία αλλαγή στη συμπεριφορά τους, στη διάθεση τους, στην όρεξη τους, στον ύπνο τους, στη γνώμη τους για κάποια άτομα, στη σχολική τους παρουσία,  στην σχολική τους επίδοση πρέπει να τους προβληματίσει και διακριτικά να διερευνήσουν τι συμβαίνει.

 Εάν αντιληφθούν ότι το παιδί τους βιώνει εκφοβισμό θα πρέπει σε πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης να κουβεντιάσουν με το παιδί τους για την εμπειρία του και γενικά για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού:

-          Να δηλώσουν στο παιδί ότι δεν είναι ένοχο για ότι συμβαίνει και σίγουρα δεν φταίει το ίδιο

-          Να εξηγήσουν στο παιδί ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να του φέρεται έτσι

-          Να επιβραβεύσουν το παιδί που συμμετείχε στην κουβέντα και αποκάλυψε σημαντικά πράγματα

-          Να μην βάλουν το παιδί σε διαδικασίες αντεκδίκησης. Δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα

-          Να αναδείξουν στο παιδί τη σημασία του να έχει επικοινωνία με το δάσκαλο και να εξηγήσουν τη διαφορά του «μαρτυράω» από το «ζητάω» βοήθεια

-          Να θυμούνται ότι ο στόχος είναι να βοηθήσουν το παιδί τους και όχι να τιμωρηθεί το άλλο παιδί

-          Να επικοινωνήσουν με το δάσκαλο

-          Σε όλες τις περιπτώσεις η επικοινωνία με την  Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, δωρεάν και ανώνυμα, η οποία είναι στελεχωμένη με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και λειτουργεί όλο το 24ώρο μπορεί να βοηθήσει σημαντικά γονείς και παιδιά που υφίστανται εκφοβισμό

 

Δράσεις για την πρόληψη και διαχείριση καταστάσεων του Σχολικού Εκφοβισμού:

Το Τμήμα Ενημέρωσης Παιδιών, Γονέων και Εκπαιδευτικών πραγματοποιεί ομιλίες για το σχολικό εκφοβισμό σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα.

Μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056 πραγματοποιείται τηλεφωνική υποστήριξη για την διαχείριση τέτοιων φαινόμενων.

Μέσω των Τμημάτων Κοινωνικής και Ψυχολογικής Στήριξης πραγματοποιείται συμβουλευτική στήριξη σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς.

Το Χαμόγελο του Παιδιού είναι ο συντονιστικός φορέας για την δημιουργία πανευρωπαϊκής καμπάνιας ευαισθητοποίησης και πληροφόρησης για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.

 

Μίλα, μη φοβάσαι!

Το Bullying στην Ελλάδα.
Your rating: Κανένα Average: 4.7 (3 votes)
VIO-KAR PLUS
ΓΚΟΡΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
ΣΑΒΒΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΓΙΣΤΗΣ

live love laugh

Εικόνες και συναισθήματα.. τροφή για σκέψη.
Γράφει η Αφροδίτη Μήττα

Ευκαιρίες Αγοράς

Τελευταίες Καταχωρήσεις Ευκαιρίaς Αγοράς

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ